måndag 7 februari 2011

här och nu

jag har varit van att leva ett liv med planering.
jag är organisatorisk och vill ha kontroll på allt runt omkring mej.
egentligen.

vi har tvingats in i en tillvaro där allt som blir som planerat är bonus.
där flexibilitet är inskrivet i marginalen och där jag är utan all kontroll.

det är viktigt att leva här och nu.
och det är riktigt.

men vi har levt så mycket här och nu att vi börjar tappa våra drömmar.
för allt som är i morgon och resten av tiden kan vi inte planera för.
bara för att det finns ord som "om" och "kanske".

så mycket har fått våra planer, drömmar och förhoppningar omkullkastade.
så många gånger.

vi vet bara att nu är nu.
och nu är det som det är.
i morgon är det kanske lika.
eller inte.

jag skulle så gärna vilja planera för någonting. drömma.
och längta efter att planen skall bli verklig.

och sedan glädjas.
och minnas.

att ha förmågan att leva här och nu skulle vara större om inte "om" och "kanske" fanns.
men med cancer blir här och nu fyllt av oro.
och med cancer blir drömmarna lätt mardrömmar.

jag skulle så gärna vilja drömma igen.
och hoppas.
och leva här och nu utan cancer.

2 kommentarer:

  1. Jag önskar verkligen att den dagen ska få komma till dig.
    Många kramar / Lena

    SvaraRadera
  2. Så bra skrivet! .........och så mycket igenkänning. Det där med att förlora sina drömmar......Själv drömmer jag väldigt smått nu för tiden, men blir väldigt glad när de små drömmarna slår in. Och väldigt glad när nuet bara är "normalt" och inte oro och kaos.....läser både nya och gamla inlägg och ser att det verkar bättre nu. Underbart! Har även tipsat om din blogg på min egen. Många borde läsa. Du skriver så bra! Önskar Er allt gott...........
    /Karin

    SvaraRadera